آغاز به کار جشنواره ملی شعر رضوی در کرمان همه چیز درباره سریال رخنه + بازیگران و خلاصه داستان جشن روز دختر در «باغ شادونه» دانلود آهنگ و ترانه با موضوع باران + متن «میشل یو» در «بلید رانر ۲۰۴۹» شباهت عجیب رضا عطاران با صدام حسین + عکس داستان «باستان» | کتاب‌فروشی قدیمی و تأثیرگذار شهر، امسال صدساله می‌شود انتشار ۲ کتاب آموزشی جدید در حوزه موسیقی ایرانی همه فن حریف | نگاهی به مهم‌ترین نقش‌آفرینی‌های رضا عطاران به مناسبت سالروز تولدش + تصاویر حافظ افسانه‌های خراسانی | درباره حمیدرضا خزاعی به مناسبت نخستین سال روز درگذشتش صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ برنامه‌های تلویزیون در «دهه کرامت» + زمان پخش ماجرای اعتصاب کارکنان در جشنواره کن ۲۰۲۴  فیلم‌های سینمایی تلویزیون در سومین هفته اردیبهشت (۲۰ و ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش ویژه برنامه‌های رادیو در جشن میلاد حضرت‌معصومه (س) + زمان پخش «سپند امیرسلیمانی» ازدواج کرد + عکس جزئیات جدید از بازداشت متهم پرونده زهره فکور صبور در قهوه‌خانه فرد متهم به قتل «زهره فکور صبور» بازداشت شد
سرخط خبرها

مهم‌ترین آثار کارتونیست‌های ایران در روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی (۳) | در بند ضحاک بودیم

  • کد خبر: ۹۸۱۵۳
  • ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
مهم‌ترین آثار کارتونیست‌های ایران در روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی (۳) | در بند ضحاک بودیم
آنچه در کارتون شهر امروز می‌بینید، کاری است از محمد تجویدی، نقاش و طراح مطرح کشورمان. این اثر در بهمن ۱۳۵۷ و در روز‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی در نشریات کشور منتشر شد.

مجید ادیبی | شهرآرانیوز - ایران از میانه سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۶، شاهد رشد روزافزون صنایع و اوج گیری قیمت نفت بود. اجرای برنامه‌های توسعه اقتصادی به واسطه درآمد‌های هنگفت ناشی از افزایش قیمت نفت، دست شاه را برای مدرن کردن اقتصاد ایران باز گذاشته بود، درحالی که این رشد و توسعه صنایع و اقتصاد، هیچ همخوانی با زندگی مردم نداشت و با وجود افزایش قیمت نفت، دولت‌های ایران و در راس همه آن‌ها محمدرضا پهلوی، دچار توهم و غروری کاذب شدند؛ از یک سو دم از توسعه ایران و برنامه‌های بی پروای اقتصادی می‌زدند و ازسوی دیگر، گره‌های اقتصادی مردم هر روز بیشتر می‌شد، تاجایی که افزایش نرخ تورم و ناکارآمدی اقتصاد ایران، میزان نارضایتی مردم از حکومت پهلوی را بیشتر کرد و افزایش درآمد‌های نفتی نیز تأثیری بر بهبود وضعیت اقتصادی مردم نگذاشت و آنچه نصیب آن‌ها می‌شد، سیاست‌های ریاضتی بود که دولت به مردم تحمیل می‌کرد. در این شرایط، اقتصاد مبتنی بر کشاورزی روزبه روز نحیف‌تر می‎شد.

توسعه نامتوازن شهری نیز به ایجاد شکاف طبقاتی بیشتر دامن می‌زد. علاوه بر این ها، وابستگی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، حکومت پهلوی را به حکومت سرسپرده اربابان غربی خود تبدیل کرده بود. اما در این مدت، میزان خفقان و برخورد‌های امنیتی با اقشار مختلف مردم و به ویژه نخبگان جامعه، بیش از پیش افزایش یافت. با افزایش نارضایتی مردم، حکومت پهلوی تلاش می‌کرد با اعمال قدرت توسط ساواک (سازمان امنیت و اطلاعات کشور) حجم رو به فزونی نارضایتی‌های مردم را کنترل و درنهایت سرکوب کند. شاه ایران غرق در توهم قدرت بود و هزینه این اقتدار پوشالی اش را از جان و مال مردم پرداخت می‌کرد.

آنچه در کارتون شهر امروز می‌بینید، کاری است از محمد تجویدی، نقاش و طراح مطرح کشورمان. این اثر در بهمن ۱۳۵۷ و در روز‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی در نشریات کشور منتشر شد. تجویدی در این اثر، با قلم تحسین برانگیزش تصویری گویا و حقیقی از ایران در بند و ستمدیده را نقش زده و شاه ایران را به مثابه «ضحاک زمان»، خون ریز، مستبد و غرق در قدرت و توهم به تصویر کشیده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->